Waar ben je nou allemaal me bezig?! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Vivian Selman - WaarBenJij.nu Waar ben je nou allemaal me bezig?! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Vivian Selman - WaarBenJij.nu

Waar ben je nou allemaal me bezig?!

Door: Vivian

Blijf op de hoogte en volg Vivian

15 April 2017 | Indonesië, Batavia

Sorry sorry sorry dat het weer even geduurd heeft maar ik ben de laatste maanden (lekker) druk geweest. En nu zullen jullie denken maar waar ben je dan allemaal mee bezig? Nou, daar kan ik nu een hele blog over schrijven!

Ten eerste ben ik actief bij Jakarta Animal Aid Network, oftewel JAAN. JAAN heeft een ‘domestic’ en ‘wildlife’ afdeling. Wekelijks ga ik naar het JAAN hoofdkwartier waar ongeveer 60 honden zitten te wachten op een nieuw baasje. Ze zijn gered uit erbarmelijke omstandigheden of uit de hondenvlees industrie…ja, ze eten hier honden. Iets wat voor ons onvoorstelbaar is maar ook onverantwoordelijk is gezien rabiës hier nog veel voorkomt. Veel mensen hier zijn bang voor honden en hebben soms geen idee hoe ze ervoor moeten zorgen. Daarnaast zijn er veel expats die hun hond niet meenemen als ze Indonesië verlaten vanwege de ‘ingewikkelde’ procedures en kosten, wat natuurlijk geen excuus is!! Naast elke week bij de hondjes langs te gaan voor wat extra aandacht, ga ik mee naar scholen om daar presentaties te geven over dierenwelzijn. Voor sommige kinderen gaat er een wereld open en dat maakt deze presentaties erg waardevol!
Naast de honden en andere huisdieren hebben ze ook een afdeling voor wilde dieren. Niet alleen redden ze wilde dieren die mensen in hun achtertuin hebben zitten (want ja kleine schattige tijgertjes worden ook groot en dan zijn ze niet meer zo knuffelbaar), ze hebben ook een programma voor geconverseerde zeearenden, die naar een rehabilitatie centrum gaan op Kotok eiland (2 uur van Jakarta). Daarnaast hebben ze een rehabilitatie programma voor de ‘dancing monkeys’. De dansende aapjes die trucjes vertonen op straat zijn al een paar jaar verboden (mede dankzij JAAN) maar toch komen we ze nog vaak tegen.
Ik zou nog wel even door kunnen gaan over JAAN, maar dan wordt het een hele lange blog haha! Wil je meer weten over JAAN? http://www.jakartaanimalaid.com/ of Facebook: Jakarta Animal Aid Network (JAAN) of Instagram: #jakartaanimalaidnetwork #jaanadoption #adoptdontshop

En denk je eraan een hond te nemen?! Er zitten hier genoeg lieve schattige hondjes te wachten op een ‘forever home’ en ze kunnen zo in Nederland worden afgeleverd! ;)

Naast JAAN ben ik actief bij de Indonesian Heritage Society(IHS) als evenementen organisator. De IHS is een vrijwilligers organisatie met leden van over de hele wereld. Het doel is de leden zoveel mogelijk te leren over het Indonesische erfgoed. Dit doen ze door het organiseren van onder andere explorer groepen, studiegroepen, lezingen en museum tours allemaal in het teken van Indonesië.
Ook ben ik twee keer in de week op de NIS (Netherlands Inter-community School) te vinden om met de leerlingen te repeteren voor de eindejaar musical.
Of verdien ik wat bij met figureer- en reclame klussen. Hierbij maak ik schandalig gebruik van het feit dat ik ‘bule’ (blank) ben maarja daar is nou eenmaal vraag na haha.

Ik ben blij dat ik dit na 5 maanden voor mezelf heb kunnen opbouwen want ik het begin was het moeilijk ‘niks’ te doen te hebben. Ook heb ik er (nog steeds) wel moeite mee financieel van iemand anders afhankelijk te zijn en zelf geen geld te verdienen. Helaas is het in Indonesië moeilijk om aan een werkvisum te komen, je moet een toevoeging zijn, iets kunnen wat een Indonesiër niet zou kunnen. Daarnaast vragen ze officieel om 5 jaar werkervaring (na afstuderen) dus daar kom ik ook nog niet voor in aanmerking… Maar we houden hoop! Dit soort dingen gaan meestal via via dus ik houd mijn oren en ogen open en blijf proberen! ;)

Fijn weekend: Selamat Akhir Pekan!

  • 19 April 2017 - 00:19

    Mientje Huting:

    Hoi Vivian,

    Leuk om je verhaal te lezen en te weten waarmee jij druk bent. Het is enorm gevarieerd en dat maakt het waarschijnlijk ook erg interessant. Ik kan me voorstellen dat het heel wat moeite kost om werk te vinden en al helemaal betaald. Begrijpelijk dat je je graag, ook financieel, zelf wilt kunnen redden. Ook fijn dat je iets op muziekgebied kunt doen.
    En het lijkt me nog steeds een tijd van bijzondere ervaringen, in een ver land waar zoveel anders is dan in je eigen omgeving!
    Veel succes en plezier verder met alles wat je doet.

    Hartelijke groeten,
    Mientje Huting


  • 19 April 2017 - 06:13

    Vivian Selman:

    Goedemorgen Mientje,

    Bedankt voor je reactie en je begripvolle woorden! Leuk dat je me nog steeds volgt! :D
    Dankjewel en ik wens je een hele fijne dag! :)

    Groetjess

  • 03 Juni 2017 - 14:56

    Anne:

    Hey Vivian,

    Gaaf hoor! Wat een avontuur... Leuk om te lezen wat je allemaal doet! Enne, die tijgertjes, herkenbaar; ik heb heel lang gezegd 'later wil ik een tijger' want ik vind die dieren helemaal te gek. Maar hoe tof het me ook lijkt, het blijven roofdieren, en het is ontzettend dom om die daadwerkelijk als huisdier te houden. (Daarom heb ik nu gewoon een kat.)

    Veel geluk nog daar!

    X
    Anne

  • 04 Juni 2017 - 08:59

    Vivian Selman:

    Hey Anne!!

    Bedankt voor je berichtje!!
    Ik denk dat het voor iedereen wel herkenbaar is en iedereen wel een fascinatie heeft met wilde dieren. Alleen waar wij realiseren dat dit geen optie is, wordt hier alleen gedacht aan status en geld.

    Dankjewel en jij met je lieve Kroepoek!!

    xx

Tags: JAAN, Jakarta, IHS, NIS, expat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vivian

Welkom op mijn profiel! Hier kun je mijn avondturen volgen. Na mijn avonduur in Nepal twee jaar geleden, zit ik nu voor langere tijd samen met Yannick in Indonesië. En hier is ook weer genoeg te beleven!

Actief sinds 30 Juli 2014
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 18804

Voorgaande reizen:

01 November 2016 - 01 November 2018

Leven in Jakarta

01 Augustus 2014 - 05 November 2014

Vrijwilligerswerk in Kathmandu

Landen bezocht: