Selamat Natal! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Vivian Selman - WaarBenJij.nu Selamat Natal! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Vivian Selman - WaarBenJij.nu

Selamat Natal!

Door: Vivian

Blijf op de hoogte en volg Vivian

22 December 2016 | Indonesië, Batavia

Over een paar dagen is het kerst en dit jaar wordt het een warme kerst. Natuurlijk was het de afgelopen jaren in Nederland ook niet erg koud, maar 30 graden is toch wel wat anders! Stiekem mis ik de frisse kou wel een beetje omdat het voor mij toch altijd een onderdeel is van het kerstgevoel. Maar ik moet zeggen dat ze hier erg hun best doen een kerstsfeer te creëren, in de meeste winkels en restaurants hangt kerstversiering en wordt er kerstmuziek gedraaid. Er is zelfs een ijsbaan buiten…tja weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken haha. Weet alleen dat ze er heel druk mee zijn om te voorkomen dat alles naar 10 minuten gesmolten is!

Om nog even terug te komen op de ‘transport app’, deze is niet alleen voor het regelen van vervoer maar ook voor het bestellen van eten, een schoonmaker, medicijnen, het versturen van een pakketje, noem maar op! Zo’n app hebben ze in Nederland volgens mij nog niet… Nu zit er ook wel een klein nadeel aan en dat is dat je voor het bezorgen van eten/spullen afhankelijk bent van een o-jek driver. Nu zijn ze meestal wel blij met werk en accepteren ze een opdracht snel, maar als je te laat op de avond besteld en ze moeten er een paar kilometer voor rijden dan vergeet het maar haha!
Ook voor het bestellen van een massage aan huis (go massage) kun je bij deze app terecht en ik kan het iedereen aanraden! Normaal zou ik niet zo snel een vreemde binnen laten om mij een ‘massage’ te geven, maar omdat we toch met z’n tweeën thuis waren en de app erg betrouwbaar is, dachten we, waarom niet?! Je kunt zelfs aangeven hoe laat je de massage wil, wat natuurlijk niet heel bijzonder is, maar hier in Jakarta best wel een uitdaging aangezien je nooit weet hoe druk het is op de weg. Meestal ben je hier of te laat of veel te vroeg!

Een grote overeenkomst tussen Nederland en Indonesië is de regen! Van september/oktober tot ongeveer maart is het hier regenseizoen. Het regent dan niet de hele dag, zoals in Nederland vaak het geval is, maar er vallen gewoon een paar flinke buien. Met een beetje pech regent het zo hard en zo veel, dat het water niet meer weg kan. Het resultaat is straten die onder water staan, nog meer chaos in het verkeer en lekker met je blote benen door het water banjeren. Nu maak je mij daar niet heel ongelukkig mee, maar als je er bij nadenkt dat het een open riool is en af en toe wat voorwerpen langs je benen voelt glibberen, wordt het iets minder plezierig. Gelukkig ga je er niet dood aan, hoogstens word je er ziek van, maar zoals ik altijd denk: ‘in ieder geval goed voor de resistentie’!

Hoe gaat het?: Apa kabar?
Goed: Baik

En eentje om mee af te sluiten: Selamat Natal! Fijne kerst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vivian

Welkom op mijn profiel! Hier kun je mijn avondturen volgen. Na mijn avonduur in Nepal twee jaar geleden, zit ik nu voor langere tijd samen met Yannick in Indonesië. En hier is ook weer genoeg te beleven!

Actief sinds 30 Juli 2014
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 18821

Voorgaande reizen:

01 November 2016 - 01 November 2018

Leven in Jakarta

01 Augustus 2014 - 05 November 2014

Vrijwilligerswerk in Kathmandu

Landen bezocht: