NOG 10 weetjes over Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vivian Selman - WaarBenJij.nu NOG 10 weetjes over Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vivian Selman - WaarBenJij.nu

NOG 10 weetjes over Nepal

Door: Vivian

Blijf op de hoogte en volg Vivian

22 Oktober 2014 | Nepal, Kathmandu

11. Nepal is iets onbetrouwbaarder dan Nederland. Heb je tickets voor de bus naar Kathmandu, komt de bus niet opdagen, stap je uiteindelijk in een andere bus word je ergens random in Kathmandu gedumpt. Vervolgens vind je je weg vervolgens om je bij het Last Resort te gaan melden voor OVERMORGEN, vragen ze of je ook MORGEN kunt gaan. Zo niet, kun je de tweede dag niet gaan raften…tja T.I.N.?
12. Swastika oftewel het hakenkruis, is een eeuwenoud heilig symbool uit Hindoeïsme dat gelukt brengt en geluk aankondigt op personen of objecten. Dit heeft Hitler dus net even wat anders geïnterpreteerd.
13. Het verschil tussen koe en buff, wel handig om te weten. Voor je het weet slacht je per ongeluk een koe(heilig) in plaats van een buff(niet heilig) en helaas daar gaan je karma punten. Het verschil zit hem in de horens, koeien hebben de horens boven op de kop zitten en een buff aan de zijkant.
14. Het is hier gebruikelijk om al je eten te delen, je neemt dus geen eten mee voor jezelf maar voor iedereen daar aanwezig. Op zich vind ik het helemaal niet erg om mijn koekjes met mijn collega’s te delen maar toen mijn pizza op een stap avond de hele tafel rondging was mijn eerste ‘westerse’ reactie toch wel ‘Hé, are you eating my pizza?’
15. U en jij, dat zijn de twee manieren om iemand aan te spreken. Hier hebben ze daar ongeveer vijf verschillende manieren/woorden voor. Ook iemand iets aangeven hebben ze verschillende manieren voor. Als ze je iets aanreiken en ze leggen hun andere hand op de onderarm, is dit een teken van respect.
16. De feestkettingen die hier in Nepal voor verschillende feesten gebruikt worden, zijn gemaakt van oranje/gele bloemen. Ook wel Afrikaantjes genoemd.
17. Het is hier niet gebruikelijk tijdens een schoolvoorstelling als je collega’s het podium op worden geroepen om bedankt te worden te ‘joelen’(in een positieve manier hoor). ‘Whoehoee’ en daar stond ik dan in mn eentje, met wat mensen die me aankeken alsof ik gek was. Oepss
18. Mannen dragen hier vaak te grote schoenen, veel te lange neuzen en de hak raakt de binnenkant van de schoen niet eens. Ik dacht dat ze misschien niets beters hadden maar volgens een local doen ze dat om zich groter te voelen. Of hij nou een grapje maakte weet ik nog steeds niet…
19. Over mannen gesproken, het is hier heel gebruikelijk dat mannen hand in hand lopen of arm in arm. Het is hier een teken van vriendschap maar af en toe ziet het er toch wel een beetje… een beetje… gay uit.
20. Het laatste puntje over mannen, alleen mannelijke dieren worden geofferd. Daar wordt dan wel eerst netjes toestemming voor gevraagd. Men laat wat water op de kop van het dier vallen, als hij zijn kop stil houd is hij bereid geofferd te worden. Schud hij met zijn hoofd, wil hij niet geofferd worden. Is dit laatste het geval…vragen ze het gewoon net zolang totdat hij ja zegt…

P.S. Vandaag was het de dag van de hond in het Tihar festival. Dat betekende dat Tara een mooie ketting kreeg(Afrikaantjes), een tika en wat lekkers. Zie foto

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vivian

Welkom op mijn profiel! Hier kun je mijn avondturen volgen. Na mijn avonduur in Nepal twee jaar geleden, zit ik nu voor langere tijd samen met Yannick in Indonesië. En hier is ook weer genoeg te beleven!

Actief sinds 30 Juli 2014
Verslag gelezen: 2586
Totaal aantal bezoekers 18801

Voorgaande reizen:

01 November 2016 - 01 November 2018

Leven in Jakarta

01 Augustus 2014 - 05 November 2014

Vrijwilligerswerk in Kathmandu

Landen bezocht: