Dashain Doeii - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vivian Selman - WaarBenJij.nu Dashain Doeii - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vivian Selman - WaarBenJij.nu

Dashain Doeii

Door: Vivian

Blijf op de hoogte en volg Vivian

30 September 2014 | Nepal, Kathmandu

Nog één dagje werken en dan is het ook voor ons Dashain Holiday. Het Dashain festival is het grootste festival van Nepal. Het festival valt altijd tussen eind september en eind oktober en wordt in het hele land gevierd. Nepali’s van verschillende achtergronden aanbidden de godin Durga. Gedurende vijftien dagen worden duizenden dieren geofferd en wordt er gedanst en gefeest. Het festival is niet geschikt voor mensen met een zwakke maag: de godin moet kunnen baden in het bloed van de geofferde dieren. Tijdens dit festival worden er schommels geplaatst voor de plaatselijke bevolking, hoe hoger je komt, hoe meer gelukt je krijgt. Ook zie je steeds meer zelfgemaakte vliegers verschijnen en er worden speciale wedstrijden gehouden. Voor dames is het een goed excuus een nieuwe sari(jurk) aan te schaffen, dus daar ga ik morgen dus ook maar zeker gebruik van maken samen met mijn collega’s Moraya en Sajana.
Een groot verschil in het Nederlandse uitgaansleven en het Nepalees, is dat de kroegen en bars hier om 12 uur moeten sluiten…nu doe ze dat lang niet allemaal wat voor ons dan wel weer fijn is. Dus laatst zaten we lekker door te zakken in een van die enige nog geopende kroegen(waar ze overigens ook heerlijke pizza hadden), staat er om een uur of 3 politie voor de deur en geen twee politiemannen maar een stuk of tien. Eerst staan ze naar binnen te filmen(bewijsmateriaal?), dan doen ze de deur op slot(uhmm…een punt maken?) en vervolgens moeten we afrekenen en gaan(pfjewww). Voor het personeel liep het wat minder goed af, zei werden inclusief het keukenpersoneel afgevoerd in een politiewagen voor waarschijnlijk een logeerpartijtje in de plaatselijke cel.
‘Ladies and gentleman, he has landed’ met andere woorden Yannick is hier!!! Voor hem een vakantie en voor mij een fijne break. Ook samen met Yannick meegereisd, de berichtjes en cadeautjes van thuis. Heel fijn en leuk om te lezen en bedankt voor de kaas en drop!!! Wat mis ik dat haha!
Nou wij gaan nu lekker Dashain Holiday vieren in Pokhara, het Last Resort en hier in Kathmandu, met andere woorden fijne vakantie en doeiii!!

Mijn Nepaleese woorden boek(fonetisch)
Kabedi : henna
Bolly Betaunla : tot morgen

  • 30 September 2014 - 11:09

    Maaikut:

    Hey Vief!

    Wat fijn dat Yannick er is, veel plezier samen! Maar wel een beetje zielig voor al die diertjes hoor :(
    We missen je!


  • 30 September 2014 - 21:21

    Annie Gebbing:

    Veel plezier samen!

  • 01 Oktober 2014 - 08:56

    Mientje Huting:

    Geweldig Vivian, hoe jij het volhoudt om elke week weer een leuk verhaal te sturen. Zo te lezen beleef je deze tijd heel intens en het is natuurlijk ook wel heel bijzonder!
    Groeten!

  • 08 Oktober 2014 - 12:53

    Vivian:

    @ Maaike, dankjewel! Ja idd, niet de beste periode voor de dieren. Ik jullie ook! Snel weer sushi eten als ik terug ben!

    @ Annie, dankjewel!!! :D

    @ Mevrouw Huting, Haha ja tot nu toe kan ik het aardig volhouden. Het is idd bijzonder en ik vind het leuk het op deze manier met andere te delen. Geeft mezelf ook een manier om alles te verwerken en op te slaan. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vivian

Welkom op mijn profiel! Hier kun je mijn avondturen volgen. Na mijn avonduur in Nepal twee jaar geleden, zit ik nu voor langere tijd samen met Yannick in Indonesië. En hier is ook weer genoeg te beleven!

Actief sinds 30 Juli 2014
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 18796

Voorgaande reizen:

01 November 2016 - 01 November 2018

Leven in Jakarta

01 Augustus 2014 - 05 November 2014

Vrijwilligerswerk in Kathmandu

Landen bezocht: