10 Weetje over Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vivian Selman - WaarBenJij.nu 10 Weetje over Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vivian Selman - WaarBenJij.nu

10 Weetje over Nepal

Door: Vivian

Blijf op de hoogte en volg Vivian

24 Augustus 2014 | Nepal, Kathmandu

1. Koeien zijn heilig, mag je niets aandoen, anders moet je de rest van je leven verdomd goed je best doen die fout goed te maken. Koeien worden gezien als je schippers van de rivier in het hiernamaals en die rivier wil je niet zwemmend oversteken!
2. Ze rijden hier net als in Groot Brittannië aan de linker kant van de weg en maken geen gebruik van stoplichten of verkeersregels, wie het eerst toetert, mag eerst.
3. Straatnamen zijn hier erg zeldzaam, je moet het met je geheugen doen en wat hulp van google maps. ;)
4. Aangezien ze hier (misschien begrijpelijk) nog niet zo bezig zijn met milieu en uitlaatgassen, is het gebruikelijk een mondkapje te dragen. Is overigens ook handig tegen het stof.
5. Het gebruikt van vuilnisbakken doen ze hier (helaas) niet echt aan, het meeste eindigt toch weer op straat.
6. Je begroet mensen met Namasté, handen plat tegen elkaar voor je.(alsof je bid) Het is niet echt gebruikelijk een hand te geven.
7. Na aanleiding van het vorige weetje de rede waarom ze elkaar zo begroeten, ze vegen hier namelijk hun achterste af met hun hand. Geen gebruik van wc papier dus.
8. Je spreekt elkaar hier veel aan met zus(je) of broer(tje), oftwel ‘didi’ of ‘dai’.
9. Schudden met je hoofd, op een manier van ‘kantelen van links naar rechts dus je ene oor naar je schouder brengen en dan je andere oor’ betekend ‘ja’. Voor ons als westerse lijkt het meer op twijfel.
10. Als je je was laat doen(door didi)wat hier gebruikelijk is, is het niet de bedoeling dat je je ondergoed erbij stopt… tja daar kwam ik dus pas later achter…

P.S. Ik zag dat ik toch wat meer foto's kan uploaden dus deze volgen later!!! :D

• 24 Augustus 2014 - 18:45

Dorien:

Hoi Vivian, leuk die verhaaltjes zo leren wij Nepal ook een beetje kennen.

• 25 Augustus 2014 - 13:31

Vivian:

Jaha, ik heb ook educatieve doeleinden haha!

Tags: Facts, Nepal